Pengalaman mengandung dan bersalin anak pertama part 1

1 Comments
Fuh.. title kemainn.. hahaha.. tapi since aku x nak lupakan pengalaman ni, biarlah blog ni jadi catatan pengalaman aku..

most of the blogs yang aku baca, experience dorang untuk bersalin memang berlainan dengan aku..

semua yang kawen mesti nak anak kan? aku pon sama la.. rezeki aku dapat tahu mengandung after 5-6 bulan lepas kawen (kalau tak salah lah).. alhamdulillah cepat la jgk kan.. sebab sesetengah orang tu 5-6 tahun pon blom dpt rezeki.. perancangan Allah.. kita tak tau kan..

aku ingat lagi waktu nak check pregnancy tu.. waktu tu aku didesak oeh kakak aku sebab period aku dah lepas due lama sgt.. sebab kata dia kalau betul pregnant kena jaga betul-betul.. makan minum, tak leh lasak bagai kan.. at first aku ckp x nak check  sebab bukan ape, aku pernah je experience x dtg period smpai 2 bulan.. time tu check pregnancy tapi hampa! :( tapi, since kakak aku dah warning, aku jadi takut la sikit.. so lepas balik kerja tu, aku beli pregnancy test and terus test.. (tips : if nak check pregnancy sebaik-baiknya after subuh.. time tu memang result jelas.. x pasti sebab apa) tapi aku x de pon check lepas subuh.. but alhamdulillah.. positive!

Lepas tu, aku pergi bukak buku merah kat Klinik Tanglin.. (tips : seeloknya buka buku merah di klinik kawasan rumah, bukan kawasan office ye. aku dah kena sound dgn nurse lepas bersalin dulu sebab buku buka di klinik kawasan ofis -,-) Nak cakap wajib buka, depends la pada korang sebab for me memang bagus buku ni if kita gi bukak.. sebab buku ni macam i/c untuk pregnant women.. semua catatan masalah, tips and sebagainya ada dalam tu..

Sepanjang pregnant anak first ni, aku takde alahan waktu first 3 months.. tapi alahan aku datang lepas 3 months.. Ape alahan aku dapat? Aku asyik muntah time berus gigi pagi-pagi.. and gusi aku akan berdarah tiap kali berus gigi.. Sehari kalau tak muntah x sah.. tapi nasib baik time tu je la.. Lepas tu dah ok dah.. alahan ni berlarutan smpai pregnant 5 bulan.. lepas tu takde ape dah..

waktu pregnant memang kalsium dalam badan kita akan berkurang sebab zat akan dapat kat baby.. melalui pembacaan aku, even kita x cukup makan pon, baby still akan dapat sume zat yang diperlukan.. baby akan serap zat dari badan ibunya.. thats why kadang2 gigi kita berdarah, kita rasa sakit sendi, sakit pinggang, letih etc.. korang boleh cari info pasal ni ok.. jangan malas membaca.. sebab kadang2 kita x tau info yang diberikan tu tepat ke tak..

waktu aku pregnant 6 bulan, berat aku naik lebih 2 kg dari sebelumnya.. so aku kena warning demgam nurse je la.. heheh.. tak kena minum air gula pon.. melalui pembacaan aku, sape yang berat terlebih and history ade orang dalam family sakit kencing manis, memang akan diberi minum air gula.. untuk monitor gula dalam darah.. tapi since aku punya history sume ok, family pon ok, nurse tu x bagi pon minum air gula.. kalau ikut kata doktor swasta tempat aku check up, (untuk pengetahuan korg, aku check kat gov and swasta jgak) dia bgtau gov akan bagi sume first time mom minum air gula.. tapi bila aku tanya nurse yg check aku, dia depends pada tempat and history mom tu.. sesetengah klinik akan wajibkan minum air gula, sesetengah tempat tidak..

untuk pengetahuan korang jugak, air gula di klinik @ hospital swasta ade perisa.. perisa oren kalau x salah.. kat gov xde perisa kot.. sorry lah kalau info salah sebab aku x pernah rasa pon air gula tu cam ne hehehe

masuk kandungan aku 7 bulan, barang-barang baby aku start beli.. kalau beli awal pon, orang cakap x elok.. sebab kandungan awal lagi.. 7 months is the right time to buy baby's stuffs.. basic needs je yang diperlukan..

continue next episode untuk aku list kan barang yang perlu dibeli k? heheh..







You may also like

1 comment:

hajjar said...

Perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih